Aktualności

Nie daj się oszukać w internecie

Internetowi oszuści nie próżnują i ciągle próbują naciągać potencjalnych klientów w sieci. Przekonała się o tym mieszkanka powiatu, która zamówiła przez Internet dwa rowery. Mimo wpłaconych na wskazane konto pieniędzy, nigdy ich na oczy nie zobaczyła.

W Internecie, na portalach aukcyjnych, nadal "grasują" oszuści. Niestety, co jakiś czas przekonują się o tym mieszkańcy powiatu mrągowskiego. Internautka dokonała transakcji w sieci. Kobieta wysłała ponad 600 zł za dwa rowery, jednak ich nie otrzymała.

Klientka próbowała skontaktować się ze sprzedawcą, by sfinalizować transakcję, ale wysiłki nie przyniosły powodzenia. Dlatego zdecydowała się zgłosić sprawę na policję.

Oszuści oferując do sprzedaży różne artykuły nie wywiązują się ze swych zobowiązań i po otrzymaniu wpłaty od kupującego zazwyczaj zmieniają swoje dane kontaktowe. Ze zgłoszeń, które wpływają do mrągowskiej policji wynika, że nieuczciwi sprzedawcy oferowali do sprzedaży m.in. telefony komórkowe, odzież, obuwie, zabawki, konsole i akcesoria komputerowe. W tym roku już kilkanaście osób z naszego powiatu padło ofiarą oszustów - mimo dokonania wpłat nie otrzymali zamówionych artykułów. Pokrzywdzeni za zakupione towary płacili od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.

Internet tak jak każde inne miejsce nie powinien zwalniać z czujności i zachowania zdrowego rozsądku, gdyż tak jak nie uwierzymy, że w życiu realnym nikt obcy nie przekaże nam fortuny, tak samo w internecie nie powinniśmy wierzyć w „nadzwyczajne okazje”! Lepiej stracić trzy niepewne okazje, niż raz dać się oszukać.

POLICJA RADZI

Kilka zasad, jak bezpiecznie kupować w sieci:

• Przede wszystkim pamiętajmy, by zawsze kierować się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego,

• zwracajmy uwagę na cenę towaru / zbyt niska może świadczyć o próbie oszustwa/

• najlepiej skorzystać z opcji zapłaty za pobraniem i skorzystajmy z usługi umożliwiającej nam sprawdzenie zawartości paczki w obecności dostarczyciela. / w przypadku niezgodności zawartości przesyłki z listem przewozowym możemy wycofać się z transakcji/

• zamawiając sprzęt zapytajmy, czy sprzedawca dołącza oryginalne oprogramowanie na płytach i instrukcję obsługi,

• kupując telefon komórkowy zapytajmy o ładowarkę i dowód zakupu, telefony kradzione sprzedawane są bez ładowarki i „dokumentacji”,

• korzystajmy tylko ze znanych i sprawdzonych portali internetowych,

• przed zakupem w wirtualnym sklepie zasięgnijmy opinii o nim i sprawdźmy jego rzetelność. Można to zrobić u znajomych lub na forach internetowych. Zwracajmy też uwagę, czy sklep podaje swój adres i numer telefonu. Wtedy, w razie jakichkolwiek wątpliwości, możemy tam zadzwonić,

• gdy kupujemy na aukcji internetowej, przeczytajmy komentarze o sprzedającym. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić naszą szczególną czujność,

• sprawdźmy jakich transakcji dokonywał wcześniej sprzedający / niektórzy oszuści zakładają fikcyjne konta i za ich pomocą przeprowadzają między sobą fikcyjne transakcje i wystawiają sobie pozytywne opinie/

• Przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Na dole strony powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki, a na końcu adresu – literki „https”. Zazwyczaj można też zamówić towar z opcją płatności przy odbiorze,

• Otrzymując ofertę e-mailem nie korzystajmy z linków, na stronę sklepu wejdźmy wpisując adres w oknie przeglądarki, unikniemy w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające sklepy,

• Jeśli, mimo zachowania zasad ostrożności, dostaniemy zamiast zamówionego produktu puste pudełko, lub nie otrzymamy zamówionego towaru natychmiast poinformujmy Policję.

Wtedy zapisana korespondencja i przesłana przez oszusta paczka będą stanowiły dowód przestępstwa.

Powrót na górę strony