Aktualności

Mężczyzna stracił 6500zł po zainstalowaniu aplikacji

50-letni mieszkaniec powiatu mrągowskiego odebrał połączenie telefoniczne od osoby podającej się za pracownika banku. Poinstruowany o konieczności pobrania specjalnej aplikacji zrobił to, po czym stracił 6500zł. Oszuści znaleźli nową metodę – podszywają się pod pracownika banku i nakłaniają klientów do przekazywania środków oraz instalacji nieznanego oprogramowania. Policja apeluje o ostrożność i rozwagę, jeśli znajdziemy się w podobnej sytuacji.

W środę (22.02.2023r.) do mrągowskiej komendy zgłosił się 50-letni mężczyzna, który poinformował funkcjonariuszy, że z jego konta bankowego ktoś dokonał nieautoryzowanej transakcji na skutek czego stracił 6500zł. Powiedział, że rozmówca podał się za pracownika banku informując, że ktoś dokonał z jego konta nielegalnej transakcji na kwotę 500zł. Wiarygodność rozmówcy wzbudziła również informacja, która wyświetliła się pokrzywdzonemu na ekranie telefonu, że połączenie pochodzi z banku. Rozmówca poinstruował pokrzywdzonego, żeby zainstalował na swoim telefonie aplikację w celu zabezpieczenia swojego konta. Przestraszony mężczyzna wykonał niezwłocznie zalecenia po czym z jego konta zniknęło 6500zł.

Klienci banków, mimo zachowania należytej ostrożności są przekonani, że mają kontakt z pracownikami banku, bowiem na wyświetlaczu ich telefonu wyświetla się nazwa banku czy numer oficjalnie podany na stronie internetowej, gdzie mają prowadzony rachunek bankowy. Oszuści informują o rzekomej próbie popełnienia przestępstwa: wypłaty środków w bankomacie, próbie zaciągnięcia pożyczki na dane klienta czy zmiany numeru telefonu przypisanego do numeru rachunku bankowego. Stosują „nakładkę”, która ukrywa prawdziwy numer, z jakiego jest wykonywane połączenie, a klientom na wyświetlaczu ich telefonu pokazuje się właśnie numer infolinii czy nazwa banku. W ten sposób przestępcy zdobywają zaufanie klienta.

Najczęściej klienci skłaniani są do zainstalowania programu, który pozwala przestępcom na zdalne przejęcie kontroli nad komputerem lub telefonem klienta tzw. zdalny pulpit. Wszystko pod pozorem instalacji aplikacji służącej działowi technicznemu banku do zeskanowania urządzenia klienta oraz zabezpieczenia go przed dalszymi próbami przejęcia konta.  W ten sposób przestępcy np. generują kody BLIK, dzięki którym wypłacają środki w bankomacie, zmieniają sposób autoryzacji czy dokonują kolejnych transakcji płatniczych najczęściej z wykorzystaniem usługi przelewów natychmiastowych.

Źródło: https://rf.gov.pl/2021/08/13/podejrzany-telefon-z-infolinii-banku-rzecznik-finansowy-ostrzega-przed-nowa-metoda-oszustow/

Powrót na górę strony