Wjechałeś dziurę i uszkodziłeś auto i co teraz?
Wraz z topniejącym śniegiem ukazują się kierowcom ubytki w infrastrukturze drogowej. Zanim stosowne służby przystąpią do załatania takiej usterki jak dziura w drodze, kierowcy powinni zachować wzmożoną czujność na jezdni, żeby uniknąć uszkodzeń opon, felg oraz elementów zawieszenia. Gdy jednak nasza czujność zawiedzie, wpadniemy w dziurę w jezdni i uszkodzimy pojazd, co wtedy zrobić?
Mrągowscy policjanci niemal codziennie obsługują zdarzenia drogowe, gdzie kierujący uszkodzili pojazd na skutek wjechania w ubytek w nawierzchni.
Czasem deszcze, innym razem śnieg, mróz na zmianę z dodatnimi temperaturami - nawierzchnia dróg zimą potrafi mocno ucierpieć i łatwo uszkodzić zawieszenie pojazdu, urwać tłumik czy miskę olejową bądź zepsuć felgi, zwłaszcza gdy wyrwy w drodze ukryte są pod białym puchem. W myśl art. 20 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych do obowiązków zarządcy należy m.in. utrzymywanie dróg i chodników w należytym stanie.
Jeśli w wyniku najechania na ubytek w infrastrukturze drogowej doszło do uszkodzenia elementów w pojeździe i zadzwoniliśmy na numer alarmowy 112, Policja po otrzymaniu zgłoszenia udaje się na miejsce, celem sprawdzenia informacji.
W przypadku potwierdzenia, że jest miejsce gdzie nawierzchnia jest uszkodzona i stwarza zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego policja przekazuje informacje dyżurnemu celem powiadomienia zarządcy drogi o konieczności zabezpieczenia miejsca.
Funkcjonariusze ustalają okoliczności zdarzenia. Sprawdzają i odnotowują uszkodzenia pojazdu. Policjant obsługujący zdarzenie sporządza z tego dokumentację, która jest rejestrowana w systemie jako zdarzenie drogowe a osobę, która brała udział w zdarzeniu informuje, że swoich roszczeń może dochodzić u zarządcy drogi lub ubezpieczyciela.
Czynniki wpływające na powielanie się tego typu zdarzeń drogowych :
- nieutrzymywanie dróg przez zarządcę w należytym stanie
- nadmierna prędkość
- niedostosowanie należytej odległości od poprzedzającego pojazdu
- zbyt późne zauważenie uszkodzonej nawierzchni
- ingerencja w element zabezpieczający uszkodzoną nawierzchnię, np. przesunięcie bądź zabranie oznakowania przez osoby trzecie
- warunki atmosferyczne (intensywne opady deszczu, śniegu, mgła)
- kumulacja kilku czynników jednocześnie.
Pamiętajmy, że nie zawsze prędkość dozwolona na danym odcinku drogi jest prędkością bezpieczną, zważajmy na warunki ruchu i obserwujmy drogę, którą podążamy.