Oszustwa metodą na BLIK – policjanci ponownie ostrzegają
Ponieważ przyjmując zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa funkcjonariusze niejednokrotnie dochodzą do wniosku, że sytuacji tej można byłoby uniknąć, ponownie przygotowali kilka prostych porad pozwalających uniknąć tego typu sytuacji. Pierwszą i najważniejszą z nich, jest konieczność weryfikacji osoby, której zamierzamy przekazać kod BLIK. Drugą natomiast upewnienie się, że nie mamy do czynienia z oszustem, bo ich pomysły są naprawdę przeróżne.
W środę (08.05.2024 r.) do mrągowskiej komendy Policji przyszedł 37-letni mieszkaniec powiatu mrągowskiego, który zgłosił, że nieznany sprawca przełamał zabezpieczenia informatyczne na jego koncie na portalu społecznościowym i przejął nad kontem kontrolę, po czym wysłał do jego znajomych wiadomości prosząc o pożyczkę.
Tak właśnie wygląda oszustwo metodą „na BLIK”.
Logując się do swojego banku, użytkownik konta musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”, który tak naprawdę – nie jest znajomym. Niestety w przeciwieństwie do płatności tradycyjnym przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć.
Oszust wpisuje bowiem niezwłocznie podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Właściciel konta wprawdzie musi potwierdzić każdą transakcję, ale robi to z automatu wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w pilnej potrzebie.
Co zrobić, aby nie paść ofiarą oszusta:
- stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych, bo wtedy o wiele trudniej je przejąć i zalogowanie się, wymaga potwierdzenia poprzez SMS,
- bezwzględnie potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez komunikatory internetowe — najlepiej dzwoniąc bezpośrednio do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie zaledwie kilka chwil, ale zyskamy potwierdzenie, że to nasz znajomy rzeczywiście potrzebuje pomocy i jemu przekazujemy pieniądze,
- sprawdź dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, ponieważ oszust nie wypłaci pieniędzy wykorzystując kod, dopóki nie potwierdzimy transakcji w naszym telefonie,
- zawsze chroń swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Policjanci radzą także, aby zawsze zachować czujność i bardzo ostrożnie podchodzić do wiadomości zawierających prośbę o pożyczenie pieniędzy.
(pk/ KWP we Wrocławiu)