Padły ofiarami oszustwa na „kod blik”
We wtorek do mrągowskiej komendy zgłosiła mieszkanka powiatu mrągowskiego, aby powiadomić o tym, że ktoś włamał się na jej konto społecznościowe i poprzez aplikację rozesłał do jej znajomych prośbę o przesłanie kodów blik. Dzisiaj policjanci przyjmowali zawiadomienia od dwóch znajomych kobiety, które dały się nabrać i przekazały kody blik.
We wtorek (20.08.2024 r.) do Komendy Powiatowej Policji w Mrągowie zgłosiła się 40-letnia mieszkanka powiatu mrągowskiego, która złożyła zawiadomienie o tym, że ktoś włamał się na jej konto społecznościowe i za pomocą komunikatora internetowego rozesłał z jej konta do znajomych prośby o przelanie kodów blik.
W środę mrągowscy policjanci przyjęli 2 zawiadomienia od kobiet, które odpowiedziały na prośby oszustów, którzy włamali się na jej konto i przekazały kody blik, tracąc pieniądze. Jedna z kobiet dała się złapać na wiadomość o treści „Masz może blika? Bo u mnie apka w banku ma przerwę techniczną, bo muszę coś pilnie opłacić, oddam Ci do 30 minut”. 51-latka zapytała, jaką kwotę ma zaakceptować i przekazała kod blik na kwotę 489 zł. Gdy dostała kolejną prośbę o przesłanie kodu blik, zorientowała się, że coś jest nie tak. Weszła na profil koleżanki, która rzekomo prosiła ją o kod blik i zobaczyła wpis, że ktoś włamał się na jej konto i rozesłał wiadomości z prośbą o przesłanie kodów, co następnie potwierdziła w rozmowie telefonicznej z nią. W podobny sposób dała się nabrać 33-kobieta, która przesłała 2 kody blik na łączną kwotę prawie 1000 zł.
Aby, nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
- stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms-em),
- potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu- a nie oszustowi- przekazujemy pieniądze,
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
- chronić swój telefon a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Co radzi policja? Przede wszystkim- zachować czujność i rozsądnie korzystać z internetu.
(pk)