Aktualności

Kolejne mieszkanki powiatu mrągowskiego straciły ogromne pieniądze

W ostatnim czasie można zauważyć wzmożoną działalność przestępczą oszustów. W ciągu ostatnich dwóch tygodni mieszkańcy powiatu mrągowskiego przekazali oszustom ponad 218 000 zł. Apelujemy o wzmożoną ostrożność!

W czwartek (26.09.2024 r.) zgłosiła się do mrągowskich policjantów kobieta, która przekazała oszustom 30 000 zł, we wtorek (01.10.2024 r.) kolejna kobieta straciła 25 000 zł. O tych przypadkach już pisaliśmy.

W poniedziałek (07.10.2024 r.) do mrągowskich policjantów zgłosiły się dwie kolejne kobiety, które straciły duże sumy pieniędzy. Jedna z kobiet przez kantor internetowy starała się wymienić euro na złotówki. Wcześniej wielokrotnie korzystała z tej platformy i nigdy nie miała zastrzeżeń co do jej funkcjonowania. Dlatego też we wtorek (01.10.2024 r.) postanowiła wymienić 35 tys. euro, co stanowiło ok. 150 000 zł. Po wpłaceniu całej kwoty okazało się, że na jej konto nie wpłynęły przewalutowane pieniądze. Nie otrzymała również żadnego potwierdzenia wpłaty. Próbowała się skontaktować z infolinią kantoru, jednak bezskutecznie. Zaniepokojona tym faktem, zaczęła szukać informacji w Internecie. Okazało się, że firma posiada problemy techniczne, gdyż KNF wydało decyzję cofająca zezwolenie na świadczenie usług płatniczych przez tę spółkę. Z ustaleń zgłaszającej wynikało również, że do KNF wpłynęło w ostatnim czasie wiele skarg dotyczących realizacji usług wymiany walut realizowanych przez wskazany kantor internetowy.  W związku z tym, że kobieta do chwili zgłoszenia nie otrzymała swoich pieniędzy, postanowiła złożyć oficjalne zawiadomienie o przestępstwie.

Tego samego dnia w godzinach popołudniowych kolejna pokrzywdzona poinformowała policjantów, że straciła 13 500 zł. Z jej zeznań wynikało, że na portalu społecznościowym wystawiła na sprzedaż wózek za kwotę 1100 zł. Niedługo potem poprzez komunikator otrzymała wiadomość od osoby zainteresowanej jego kupnem. Osoba kupująca zaproponowała sprzedającej, że zapłaci za kuriera. Wystarczyło na mailu odebrać wiadomość i kliknąć w link, co też kobieta uczyniła i zalogowała się do bankowości internetowej. Po chwili otrzymała połączenie telefoniczne, podczas którego dowiedziała się, że z firmą kurierską jest problem i całą transakcję dokończą przez bank. Podczas rozmowy wyświetlały się jej informacje o konfiguracji konta, które akceptowała. Były to wiadomości o zmianach limitów płatności internetowej, na które się godziła. Ponadto 3-krotnie podały numery kodów BLIK przez telefon. Były to 3 przelewy blik po 3000 zł każdy oraz jeden na kwotę 4500 zł. Finalnie z konta kobiety zostało pobrane 13 500 zł.

Jak można zauważyć na powyższych historiach kobiet, które straciły duże sumy pieniędzy, metody sprawców są różne, jednak finał jest zawsze taki sam - utrata oszczędności.
Po raz kolejny apelujemy o rozwagę podczas wykonywania wszelkich operacji finansowych. Pamiętajmy, że oszuści cały czas modyfikują swoje metody, których celem jest wyłudzenie pieniędzy. Nigdy, pod żadnym pozorem, nie instalujmy proponowanych nam przez nieznajomych programów czy aplikacji na swoich urządzeniach. Nie otwierajmy również podesłanych linków. Zachowajmy zdrowy rozsądek i stosujmy zasadę ograniczonego zaufania w stosunku do osób nieznajomych. Nie inwestujmy w żadne akcje przez telefon, czy przez strony internetowe, nie mogąc zweryfikować rozmówcy i firmy.
(pk)

Powrót na górę strony