Debata społeczna „Świadomy- NIE uzależniony”
Problemy, o których należy rozmawiać. Pytania, na które należy znajdywać odpowiedzi. Tematy, które trzeba poruszać. To główne założenia debat społecznych. Debata inicjująca „Porozmawiajmy o bezpieczeństwie- możesz mieć na nie wpływ. Świadomy- NIE uzależniony” z uczniami szkół ponadpodstawowych poświęcona była tematowi uzależnień.
We wtorek (03.12.2024 r.) w Mrągowskim Centrum Kultury z inicjatywy Komendanta Powiatowego Policji w Mrągowie podinsp. Andrzeja Andraczka odbyła się debata społeczna „Porozmawiajmy o bezpieczeństwie- możesz mieć na nie wpływ. Świadomy- NIE uzależniony”. Wzięli w niej licznie udział uczniowie szkół ponadpodstawowych z terenu powiatu mrągowskiego.
Głównym celem spotkania było przede wszystkim zdiagnozowanie i określenie potrzeb związanych z zagrożeniami bezpieczeństwa w szczególności na terenie placówek oświatowych z uwzględnieniem problematyki uzależnień.
Z ramienia Komendy Powiatowej Policji w Mrągowie jako prelegent zabrał głos jako pierwszy asystent do spraw nieletnich i patologii społecznej asp.szt. Piotr Obiedziński, który przybliżył tematykę konsekwencji prawnych nieletnich związaną z zażywaniem i posiadaniem środków odurzających. Policjant wyjaśnił młodzieży, czym jest demoralizacja i kogo dotyczy, kto popełnia czyn karalny, a kto czyn zabroniony. Omówił również zagadnienia konsekwencji prawnych związanych ze środkami odurzającymi. Gościem specjalnym debaty był specjalista terapii uzależnień i pedagog relacji międzyludzkich Robert Banasiewicz, który prowadzi Prywatny Dom Terapeutyczny Dom-REHAB Ośrodek Leczenia Uzależnień w Sątopach. Swój wykład rozpoczął od pytania, jakie jest najpoważniejsze uzależnienie w dzisiejszych czasach. Młodzież wymieniła znane im środki odurzające, na co prelegent odpowiedział, że najpoważniejszym uzależnieniem dzisiejszych czasów jest kłamstwo. Tą niespodziewaną odpowiedzią wprowadził słuchaczy w zaciekawienie. Prowadząc swoje wystąpienie w dość nietypowy sposób, mówiąc o problemach jakie ma współczesna młodzież, skłonił słuchaczy do dyskusji, zadawania pytań i szukania na nie odpowiedzi.
(pk)