Uważaj na oszusta
Policjanci ostrzegają przed oszustami, którzy proponując obniżenie rachunków za usługi telekomunikacyjne i energię elektryczną „podsuwają” do podpisania inne umowy. Poszkodowani orientują się dopiero wtedy, gdy otrzymują faktury do zapłaty za usługi, których nie zamawiali. Dlatego pamiętajmy, żeby dokładnie zapoznawać się z dokumentami, zanim cokolwiek podpiszemy.
Do mrągowskich policjantów zgłaszają się osoby, które były nagabywane przez przedstawicieli firmy, którzy proponowali obniżenie rachunków za usługi telekomunikacyjne oraz za energię elektryczną. Niestety, często to nieuczciwi sprzedawcy, którzy stosują różne sztuczki, by nabrać na niekorzystną umowę.
Nieuczciwi akwizytorzy wykorzystują niewiedzę, zwłaszcza osób starszych i fakt, że określenia typu „pan z elektrowni” czy „pan z zakładu energetycznego” wielu kojarzą się z wiarygodnymi sprzedawcami energii. Zdarza się, że w ten sposób wprowadzają klientów w błąd i doprowadzają do podpisania niechcianej umowy.
Funkcjonariusze uczulają też członków rodzin, by rozmawiali z rodzicami czy dziadkami o tego rodzaju oszustwach, które mogą ich dotknąć. Uniknięcie podpisania niekorzystnej umowy uchroni ich przed utratą pieniędzy i niewątpliwym stresem związanym z wyjaśnianiem całej sytuacji.
Jak działają nieuczciwi sprzedawcy energii elektrycznej?
Nieuczciwi sprzedawcy energii stosują różne metody nakłaniania do podpisania nowej umowy, m.in.:
-
przedstawiają się jako pan „z elektrowni” czy „zakładu energetycznego”, co wielu osobom – zwłaszcza starszym – kojarzy się z wiarygodnym sprzedawcą energii
-
posługują się nazwą łudząco podobną do nazwy innej firmy
-
informują o konieczności podpisania nowej umowy z powodu np. zmiany siedziby firmy, systemu obsługi klienta, okresu rozliczeniowego, czy nawet wymiany liczników
-
porównują koszty oferowanej energii z kosztami uwzględniającymi zarówno energię, jak i opłaty dystrybucyjne. (nie informują klienta, że oprócz kosztów energii, będzie ponosił również koszty dystrybucji)
-
oferują nieznacznie niższą cenę energii, ale nie informują o dodatkowych, mniej widocznych w umowie opłatach dodatkowych np. wysokiej opłacie abonamentowej, czy obowiązkowym ubezpieczeniu zdrowotnym, co znacząco podnosi całkowite koszty ponoszone przez klienta
Jak bronić się przed nieuczciwymi sprzedawcami energii?
-
sprawdź nazwę firmy i tożsamość przedstawiciela, który pojawił się w Twoim domu. Informacje zweryfikuj w firmie, którą ma reprezentować.
-
dowiedz się jakie dokładnie warunki oferuje Ci sprzedawca. Dopytuj o wszystkie szczegóły budzące wątpliwości.
-
uważaj na treści oznaczone gwiazdką lub napisane drobnym drukiem
-
nie podpisuj umowy bez dokładnego przeczytania jej treści - Umów się na podpis później, aby spokojnie przeczytać dokument.
-
podpisując umowę powinieneś otrzymać swój egzemplarz dokumentu oraz wzór odstąpienia od umowy.
-
masz 14 dni na odstąpienie od umowy podpisanej poza lokalem sprzedawcy – bez podawania przyczyn i bez ponoszenia jakichkolwiek konsekwencji.
-
w przypadku, gdy minął 14-dniowy termin, nadal możesz się uchylić od skutków umowy, jeśli podczas podpisywania zostałeś wprowadzony w błąd.
Każda podpisana przez Ciebie umowa musi bezwzględnie zawierać:
-
dane firmy, z którą jest zawierana
-
datę zawarcia
-
dokładny opis przedmiotu umowy
-
obowiązującą cenę
-
okres trwania umowy
-
sposób i termin odstąpienia od umowy
-
formularz odstąpienia od umowy
-
podpisy obu stron