Oszustwa "na doręczanie przesyłek"
Przed świętami zamawiamy wiele paczek. Niestety przestępcy wykorzystują to i masowo wysyłają fałszywe wiadomości. Klikniesz w podany link i... możesz stracić wszystkie pieniądze. Jak nie dać się oszukać?
Okres przedświąteczny to czas wzmożonych zakupów. Coraz częściej robimy je przez internet, a co za tym idzie: kupiony przez nas towar wymaga dostarczenia przez pocztę bądź firmę kurierską.
Niestety wykorzystują to przestępcy. W ramach jednej fali oszustwa, mamy do czynienia z przynajmniej kilkoma rodzajami wiadomości, w których ktoś deklaruje, że dostawa została opóźniona, nie udało się jej zrealizować lub klient ma "ostatnią szansę", by odebrać przesyłkę np. "Przepraszamy, twoja paczka ma opoznienia: https://... " lub "Twoje zamówienie #zk#zostanie dostarczone; jutro: http://www..."
W żadnym wypadku nie wolno klikać w podane linki!!!
Wszystkie te fałszywe SMS-y łączy wspólny mianownik - spreparowany link do fałszywej strony, która nakłania do instalacji złośliwych aplikacji. W praktyce można w ten sposób pobrać na smartfon trojana bankowego.
Zainfekowany w ten sposób telefon to cenne źródło informacji dla oszustów. Loginy czy hasła, które zostały na nich wprowadzone, aby uzyskać dostęp do internetowych kont lub aplikacji bankowych, dostają się w niepowołane ręce, co może skutkować „wyczyszczeniem” konta ze środków pieniężnych.
Po raz kolejny apelujemy o zachowanie ostrożność i dokładne czytanie wiadomości tekstowych od rzekomych kurierów, operatorów sieci komórkowych lub innych firm. Pamiętajmy, aby nie wchodzić w przesłane linki, nie przekazywać kodów BLIK lub danych z kart płatniczych oraz kredytowych. Poświęcenie kilku minut na zweryfikowanie wiadomości może uchronić nas przed utratą naszych pieniędzy.
(dk)