NIE DAJ SIĘ OSZUKAĆ- PHONE SPOOFING
Liczba oszustw internetowych rośnie w zatrważającym tempie. Ofiarą padają zarówno młode osoby jak i w starszym wieku. Sprawcy posługują się co raz nowszymi metodami aby wzbudzić zaufanie rozmówcy a następnie wykraść dane, zainstalować złośliwe oprogramowanie lub ominąć mechanizmy kontroli dostępu.
Nowoczesne technologie powodują, że tracimy czujność, nie weryfikujemy tego, co wyświetla nam się na telefonie czy ekranie komputerowym. W ostatnim czasie nasiliły się oszustwa metodą phone spoofing. Metoda ta polega na umożliwieniu wyświetlenia dowolnego fałszywego identyfikatora dzwoniącego. Sprawcy wykorzystują oprogramowania do zmiany numeru telefonicznego lub nazwy dzwoniącego, które widzi na wyświetlaczu swojego telefonu odbierający połączenie, wzbudzając w nim zaufanie. Oszust podszywając się np. pod pracownika banku, przedstawiciela urzędu czy nawet policjanta podczas rozmowy wzbudza w rozmówcy zagrożenie, że ktoś podjął próbę wypłacenia pieniędzy zgromadzonych na jego rachunku bankowym. Oszuści są bardzo przekonujący i niesamowicie skuteczni, dodatkowo na wyświetlaczu telefonu wyświetla się np. nazwa banku, placówki, jednostki co jeszcze bardziej utwierdza rozmówcę w przekonaniu, że rozmawia z właściwą osobą, która chce mu pomóc. Oszust manipulując rozmową we właściwy sposób wyłudzi od nas dane logowania lub skłoni do zainstalowania aplikacji poprzez którą uzyska zdalny dostęp do naszego telefonu lub komputera. Często również oszuści informują ofiarę, że zauważyli nietypową aktywność na koncie bankowym i pilnie radzą jej, aby przelała pieniądze na inne konto. Czynnikiem, który powoduje, że tracimy czujność, jest presja czasu wzbudzana przez oszusta. Informuje on, że musimy działać szybko, że zwłoka spowoduje utratę wszystkich oszczędności. Takie działania często usuwają wszelkie nasze wątpliwości, zwłaszcza że oszuści są doskonale przygotowani – ich socjotechniczne triki sprawiają, że ofiary często po ujawnieniu oszustwa nie mogą uwierzyć, że zostały bezczelnie oszukane.
Uważaj!
Często przed samą rozmową telefoniczną z oszustem do ofiar są wysyłane wiadomości prywatne, które pozwalają przestępcy zdobyć niezbędne informacje do uwiarygodnienia oszustwa.
Każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych konta bankowego powinno się traktować jako próbę oszustwa. Najlepiej w takiej sytuacji samodzielnie wpisać numer banku, udać się do placówki banku osobiście czy zadzwonić do jednostki Policji informując o otrzymanym połączeniu weryfikując przekazane informacje.
(pk)