Aktualności

Rusza sezon, więc kolejny raz o bezpieczeństwie

Każdy, kto połknął bakcyla motocyklowego czeka na ten pierwszy dzień, kiedy w końcu wyruszy jednośladem na drogi. Do sezonu przygotowuje się całą zimę. Fascynaci pielęgnują maszyny do wyjazdu i czekają na początek sezonu. Jak przygotować się do bezpiecznego wyjazdu z garażu poradzą motocykliści z Knights Riders Chapter. Jak pomóc podczas wypadku? Co radzą policjanci? A wszystko to w asyście średniowiecznych rycerzy.

Motocyklowy kodeks honorowy

Tak jak średniowieczni rycerze kierowali się zasadami  kodeksu honorowego, dawali swoją postawą przykład innym, manifestowali swoją odrębność i etos, tak prawdziwi motocykliści kierują się własnym kodeksem zachowania.

- Oprócz pasji, którą wspólnie dzielimy staramy się promować bezpiecznie zachowania wśród motocyklistów- mówi podkom. Andrzej Lubowiecki, policjant Wydziału Prewencji KWP w Olsztynie i jednocześnie dyrektor olsztyńskiego oddziału klubu Knights Riders Poland - to nasza misja i cel, by wszyscy motocykliści bezpiecznie korzystali z uroków jazdy na motocyklu. Są pewne elementarne zasady, wręcz dekalog, który powinien znać  każdy szanujący się jeździec.

Na pięknym, czarno- bordowym, chromowanym  motocyklu yamaha venture, ubrany w kask, kurtkę ochronną, przeciwurazowe buty i rękawice z protektorami motocyklista wygląda niczym rycerz w zbroi.

Jest tylko jedna, znacząca różnica - zbroja ze stali spełniała swoje zadanie podczas średniowiecznych bitew. Motocyklista mimo, że dołoży wszelkich starań w zakresie właściwego ubioru i tak podczas wypadku może zostać poważnie ranny. 

Dlatego ważne jest  by pamiętać o pięciu podstawowych zasadach:

  1. Właściwe przygotowanie sprzętu;
  2. Odpowiednia pogoda do jazdy;
  3. Właściwe ubranie;
  4. Poszanowanie przepisów ruchu drogowego;
  5. Szacunek dla wszystkich uczestników ruchu.

Motocyklista pamięta o zdrowym rozsądku, kierowca o spoglądaniu w lusterka

Prawdziwy fan dwóch kółek wie, jak ważne jest zapewnienie sobie bezpieczeństwa. Motocyklisty nie chronią przecież pasy, poduszki powietrzne czy strefy zgniotu. Co zrobić by uniknąć zagrożeń?

- Ubiór ma bardzo duże znaczenie - twierdzi Andrzej Lubowiecki -  dobry kask,  ochraniacze, rękawice z protektorami i odpowiednie buty mogą uchronić przed  fatalnymi skutkami zdarzenia drogowego.

Co robić, gdy taka sytuacja nastąpi? Jak prawidłowo udzielić pierwszej pomocy? O tym opowiedział Ireneusz Wiktorzak ratownik medyczny na motorze.

Pomocy poszkodowanemu motocykliście udziela się tak samo jak każdemu innemu poszkodowanemu w wypadku komunikacyjnym, z tą różnicą, że czasami trzeba zdjąć kask osobie poszkodowanej. Kiedy zdejmujemy kask ? - kask zdejmuje się tylko wówczas, gdy jest to absolutnie konieczne (np. poszkodowany nie oddycha, wymiotuje, stracił przytomność lub kask utrudnia mu oddychanie). Kask powinny zdejmować dwie osoby. W tym celu jedna wsuwa ostrożnie palce pod kask, podpiera szyję, a drugą ręką mocno trzyma głowę za żuchwę (z obu stron) rozłożonymi palcami. Druga osoba przechyla głowę poszkodowanego ku tyłowi i delikatnie przesuwa kask przez brodę. Podczas kiedy pierwsza osoba wciąż podpiera szyję ofiary i trzyma jej szczękę, druga przechyla kask do przodu tak, aby przeszedł przez tył głowy i całkowicie go zdejmuje. Należy pamiętać, że osoba która przytrzymuje głowę trzyma ją tak długo aż nadejdzie wykwalifikowana pomoc medyczna, która w fachowy sposób unieruchomi odcinek szyjny kręgosłupa. Jeżeli poszkodowany wymaga resuscytacji należy postępować zgodnie z jej zasadami. Dalej postępuje się odpowiednio do odniesionego urazu.

Udzielając pierwszej pomocy pamiętajmy o zachowaniu własnego bezpieczeństwa, bierzmy udział w szkoleniach z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej. Nie można udawać, że nas to nie dotyczy albo żyć w przekonaniu, że zawsze znajdzie się ktoś, kto w razie potrzeby potrafi udzielić pomocy. Tym kimś powinniśmy być my sami! Wypadki z udziałem motocyklistów to często poważne zdarzenia. Tak jak przy wszystkich wypadkach liczy się każda sekunda,  bardzo często jednak ludzie boją się udzielać pierwszej pomocy, ten strach wynika często z braku znajomości elementarnych podstaw. Tymczasem są one bardzo proste a niejednokrotnie ratują człowiekowi życie. Nie m źle udzielonej pomocy - źle udzielona pomoc to jej brak.

Motocyklista bez  odpowiedniego stroju może doznać poważnych urazów także z powodu kontaktu z nawierzchnią drogi. Dlatego tak ważne jest wyposażenie w odpowiedni strój.

Podkom. Artur Kosieradzki Zastępca Naczelnika Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego ostródzkiej Komendy Policji, wcześniej policjant pracujący przy obsłudze wypadków drogowych wyliczał grzechy motocyklistów

- Wielokrotnie podczas służby bywałem na miejscach wypadków drogowych. Za każdym razem jest to bardzo silne przeżycie. Emocje, adrenalina i chęć by wszystko zakończyło się dobrze. Jako policjant ruchu drogowego widywałem często motocyklistów, którzy podchodzili bardzo nieodpowiedzialnie do jazdy jednośladem. W krótkich spodenkach, sportowych butach… W momencie upadku na asfalt doznaliby poważnych obrażeń. Są też bardzo odpowiedzialni motocykliści- to widać po tym, jak zachowują się na drodze, jak są ubrani, jeżdżą często dużo bezpieczniej niż kierowcy. Kierowcy natomiast nagminnie popełniają jeden błąd -  nie patrzą w lusterka, nie umieją także ocenić odległości i tego z jaką prędkością zbliża się jednoślad.

Z mojego zawodowego doświadczenia jest kilka elementów, które mogą poprawić bezpieczeństwo szczególnie  rozpoczynających przygodę z jednośladem.

Poznajmy swój motocykl w różnych warunkach pogodowych, jak i podczas jazdy przy różnych prędkościach oraz zachowanie się jego podczas sytuacji kryzysowych tj. gwałtownego hamowania, omijania przeszkody, zmiany kierunku jazdy w zakręcie.

Staraj się nie hamować w zakręcie, zrób przed zakrętem, w zakręt trzeba już wchodzić z bezpieczną prędkością. Nigdy nie wyprzedzaj na skrzyżowaniach, oraz zachowaj czujność przy wyprzedzaniu na zjazdach z dróg np. polnych

Zasada ograniczonego zaufania do innych kierujących powinna być pomnożona razy 10 w stosunku do tej zasady podczas jazdy samochodem.

Nie oszczędzaj na oponach oraz na stroju motocyklisty to te elementy mogą Ci uratować życie i zdrowie, jazda w klapkach i krótkich spodenkach nie świadczy dobrze o Twoim profesjonalnym podejściu do zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Motocyklistą zostajesz wtedy gdy nauczysz się kultury jazdy jak i nabędziesz odpowiedniego doświadczenia a nie z chwilą posiadania motocykla. Doświadczenie nabywa się średnio po „przetrwaniu” na naszych drogach trzech sezonów jazdy.

Pamiętaj, jesteś dużo mniej widzialny na drodze niż inne pojazdy. Nie wyprzedzaj, nie omijaj innych uczestników ruchu z dużą różnicą prędkości pomiędzy wyprzedzającym a wyprzedzanym – oni po prostu mogą Cię nie widzieć.

Jazda z dużymi prędkościami nie jest ani przyjemna ani bezpieczna. Pamiętaj, na każdym zakręcie może być wysypany piach lub rozlany olej lub inna śliska substancja.

Po kilkunastu latach służby policjant podkreśla - Warto pamiętać o jednej rzeczy. Na drodze wszyscy jesteśmy równi, nie trzeba nikomu nic udowadniać, nie należy przeceniać własnych możliwości i zawsze mierzyć siły na zamiary.

Statystyki z motocyklistami

W 2014 roku na drogach Warmii i Mazur odnotowano  blisko 100 wypadków z udziałem motocyklistów. W ich wyniku 4 osoby poniosły śmierć a 106 zostało rannych. Niezmiennie od lat do największego natężenia zdarzeń z udziałem tej grupy dochodzi w miesiącach letnich - od czerwca do września. Na mapie tygodniowej do wypadków dochodziło najczęściej od czwartku do niedzieli. Najczęściej dochodziło do zderzenia bocznego pojazdów oraz do wywrócenia. Winę wypadków ponoszą zarówno motocykliści, jak i inni uczestnicy ruchu. Na 97 wypadków 46 zostało spowodowanych przez motocyklistów. Najwięcej sprawców wypadków na motocyklach miało do 18 do 24 roku życia, kolejną grupą byli motocykliści w wieku 25-39 lat. Najczęstszymi przyczynami wypadków spowodowanych przez motocyklistów były niedostosowanie prędkości do warunków ruchu oraz nieprawidłowe wyprzedzanie.

mk/a

Żródło: fhttp://www.warminsko-mazurska.policja.gov.pl/ol/aktualnosci/9436,KWP-Rycerze-bez-zbroi-konie-mechaniczne-a-kodeks-iscie-rycerski-W-samo-poludnie-.html

Zdarzenia drogowe z udziałem motocyklistów według miesięcy w latach 2013-2014:

Miesiąc

Liczba Wypadków

Liczba Zabitych

Liczba Rannych

Liczba Kolizji

Rok

2013

2014

2013

2014

2013

2014

2013

2014

Ogółem

92

97

15

4

89

106

111

110

Styczeń   

0

0

0

0

0

0

1

1

Luty      

1

4

1

0

0

5

0

1

Marzec    

1

7

0

0

1

8

0

7

Kwiecień  

8

11

1

0

8

11

7

7

Maj       

11

5

2

0

11

5

19

12

Czerwiec  

13

19

3

2

10

22

15

11

Lipiec    

23

16

3

0

26

17

19

17

Sierpień  

14

13

2

1

14

13

19

30

Wrzesień  

11

15

3

1

9

17

22

15

Październik

6

6

0

0

6

7

6

7

Listopad  

3

1

0

0

3

1

1

2

Grudzień  

1

0

0

0

1

0

2

0

 

 

Zdarzenia drogowe z udziałem motocyklistów według rodzaju zdarzenia:

Rodzaj zdarzenia

 Liczba Wypadków

 Liczba Zabitych

 Liczba Rannych

 Liczba Kolizji

Rok

2013

2014

2013

2014

2013

2014

2013

2014

Ogółem

92

97

15

4

89

106

111

110

Zderzenie pojazdów boczne

29

41

2

3

29

43

35

32

Wywrócenie się pojazdu

23

25

5

0

21

27

27

30

Zderzenie pojazdów czołowe

17

9

3

0

18

13

5

5

Zderzenie pojazdów tylne

9

8

2

0

10

9

30

26

Najechanie na drzewo

4

4

1

0

3

4

0

1

Inne

2

3

0

0

2

3

7

6

Najechanie na słup, znak

1

3

0

1

1

2

1

1

Najechanie na barierę ochronną

1

2

0

0

1

2

1

1

Najechanie na pieszego

4

1

1

0

3

1

2

1

Wypadek z pasażerem

0

1

0

0

0

2

0

0

Najechanie na dziurę, wybój, garb

0

0

0

0

0

0

1

2

Najechanie na pojazd unieruchomiony

0

0

0

0

0

0

2

2

Najechanie na zwierzę

2

0

1

0

1

0

0

3

Powrót na górę strony